قراردادهای تعزیه در نمایش

 

تعزیه نمایشی سمبلیک یا نماد گراست که در آن طراحی صحنه خلاصه و نمادین است مثلا شاخه ای نخل نماد سرزمین حجاز است.خیر وشر در تعزیه به خوبی قابل تفکیک است (لباس های سبز اولیاء و لباس قرمز اشقیا) .

 

در تعزیه  تغییر زمان و مکان در همان میدان نمایش با چرخیدن  بازیگران به دور صحنه انجام می شود و نمایش از پرده ای به پرده ی دیگر این گونه اجرا می شود . نفش زنان را مردان جوان بازی می کنند.

 

تحریر کردن : موافق خوان‌ها یا همان اولیا، گفت‌وگو های خود را با آواز ودر یک دستگاه مشخص موسیقی می خوانند که به ان « تحریر کردن » می‌گویند.

 

اشتلم خوانی: مخالف خوان‌ها یا اشقیا فقط با صدای بلند می خوانند که به آن « اشتلم خوانی » می گویند (به سخنان فریاد گونه وبریده بریده اشقیا در شرح پهلوانی خود اشتلم خوانی یا پهلوان خوانی می گویند.)

 

چاووشی چیست؟

 

به نوحه ها وروضه هایی که با موضوع کربلا قبل ازتعزیه اجرا می شود

«چاووشی» می گویند.

 

موسیقی در تعزیه به جهت مقدمه و توصیف ، تقطیع صحنه‌ها، موسیقی گفتارها و مکالمه ها به کار می رود. رهبر نوازندگان را معین البکاء (کارگردان) می‌گویند.

 

طبل : جنگ و جشن وسرور در خیمه اشقیا

دهل : تعویض صحنه‌ها

نقاره :گرد آوری مردم، هنگام جنگ، شادی

کرنا ( نی بزرگ): جنگ، گرد آوری جمعیت

شیپور: نبرد، همراه سنج ایجاد هیجان می‌کند.

سنج :به هنگام جنگ و نبرد

بوق : برای جمع کردن مردم، تقطیع و تعویض صحنه

نی: برای سوال وجواب اولیا

سرنا :هنگام جشن و سرور

قره نی: در مجالس عروسی و جشن کار برد داشت.

فلوت: بیشتر در کاشمر و یزد جهت القاء غم به کار می رود وقدرت کمی در موسیقی تعزیه دارد.

 

اصطلاحات و واژه‌های رایج در تعزیه

 

شبیه گردانی : نمایش تعزیه

شبیه : بازیگر

مقتل نویس : نویسنده ( نمایش نامه نویس )

معین البکاء : کارگردان تعزیه

ناظم البکاء: دستیار کارگردان

بانی : تهیه کننده

فرد : نسخه ومتن نمایشنامه تعزیه ( فیلم نامه یا نمایشنامه )

بچه خوان : کسی که به جای بچه ها و دو طفلان مسلم ظاهر می شود.

موالف خوان : کسی که به جای اولیا ظاهر می شود.

تعزیه مضحک : تعزیه های کمیک به نام « گوشه » مشهور است .مانند گوشه ی « شست بستن  دیو».

 

در این تعزیه‌ها هدف، تمسخر و دست انداختن دشمنان دین است.

 

قراردادهای تعزیه در نمایش

 

تعزیه نمایشی سمبلیک یا نماد گراست که در آن طراحی صحنه خلاصه و نمادین است مثلا شاخه ای نخل نماد سرزمین حجاز است.خیر وشر در تعزیه به خوبی قابل تفکیک است (لباس های سبز اولیاء و لباس قرمز اشقیا) .

 

در تعزیه  تغییر زمان و مکان در همان میدان نمایش با چرخیدن  بازیگران به دور صحنه انجام می شود و نمایش از پرده ای به پرده ی دیگر این گونه اجرا می شود . نفش زنان را مردان جوان بازی می کنند.

 

تحریر کردن : موافق خوان‌ها یا همان اولیا، گفت‌وگو های خود را با آواز ودر یک دستگاه مشخص موسیقی می خوانند که به ان « تحریر کردن » می‌گویند.

 

اشتلم خوانی: مخالف خوان‌ها یا اشقیا فقط با صدای بلند می خوانند که به آن « اشتلم خوانی » می گویند (به سخنان فریاد گونه وبریده بریده اشقیا در شرح پهلوانی خود اشتلم خوانی یا پهلوان خوانی می گویند.)

 

چاووشی چیست؟

 

به نوحه ها وروضه هایی که با موضوع کربلا قبل ازتعزیه اجرا می شود

«چاووشی» می گویند.

 

موسیقی در تعزیه به جهت مقدمه و توصیف ، تقطیع صحنه‌ها، موسیقی گفتارها و مکالمه ها به کار می رود. رهبر نوازندگان را معین البکاء (کارگردان) می‌گویند.

 

طبل : جنگ و جشن وسرور در خیمه اشقیا

دهل : تعویض صحنه‌ها

نقاره :گرد آوری مردم، هنگام جنگ، شادی

کرنا ( نی بزرگ): جنگ، گرد آوری جمعیت

شیپور: نبرد، همراه سنج ایجاد هیجان می‌کند.

سنج :به هنگام جنگ و نبرد

بوق : برای جمع کردن مردم، تقطیع و تعویض صحنه

نی: برای سوال وجواب اولیا

سرنا :هنگام جشن و سرور

قره نی: در مجالس عروسی و جشن کار برد داشت.

فلوت: بیشتر در کاشمر و یزد جهت القاء غم به کار می رود وقدرت کمی در موسیقی تعزیه دارد.

 

اصطلاحات و واژه‌های رایج در تعزیه

 

شبیه گردانی : نمایش تعزیه

شبیه : بازیگر

مقتل نویس : نویسنده ( نمایش نامه نویس )

معین البکاء : کارگردان تعزیه

ناظم البکاء: دستیار کارگردان

بانی : تهیه کننده

فرد : نسخه ومتن نمایشنامه تعزیه ( فیلم نامه یا نمایشنامه )

بچه خوان : کسی که به جای بچه ها و دو طفلان مسلم ظاهر می شود.

موالف خوان : کسی که به جای اولیا ظاهر می شود.

تعزیه مضحک : تعزیه های کمیک به نام « گوشه » مشهور است .مانند گوشه ی « شست بستن  دیو».

 

در این تعزیه‌ها هدف، تمسخر و دست انداختن دشمنان دین است.

 

قراردادهای تعزیه در نمایش

 

تعزیه نمایشی سمبلیک یا نماد گراست که در آن طراحی صحنه خلاصه و نمادین است مثلا شاخه ای نخل نماد سرزمین حجاز است.خیر وشر در تعزیه به خوبی قابل تفکیک است (لباس های سبز اولیاء و لباس قرمز اشقیا) .

 

در تعزیه  تغییر زمان و مکان در همان میدان نمایش با چرخیدن  بازیگران به دور صحنه انجام می شود و نمایش از پرده ای به پرده ی دیگر این گونه اجرا می شود . نفش زنان را مردان جوان بازی می کنند.

 

تحریر کردن : موافق خوان‌ها یا همان اولیا، گفت‌وگو های خود را با آواز ودر یک دستگاه مشخص موسیقی می خوانند که به ان « تحریر کردن » می‌گویند.

 

اشتلم خوانی: مخالف خوان‌ها یا اشقیا فقط با صدای بلند می خوانند که به آن « اشتلم خوانی » می گویند (به سخنان فریاد گونه وبریده بریده اشقیا در شرح پهلوانی خود اشتلم خوانی یا پهلوان خوانی می گویند.)

 

چاووشی چیست؟

 

به نوحه ها وروضه هایی که با موضوع کربلا قبل ازتعزیه اجرا می شود

«چاووشی» می گویند.

 

موسیقی در تعزیه به جهت مقدمه و توصیف ، تقطیع صحنه‌ها، موسیقی گفتارها و مکالمه ها به کار می رود. رهبر نوازندگان را معین البکاء (کارگردان) می‌گویند.

 

طبل : جنگ و جشن وسرور در خیمه اشقیا

دهل : تعویض صحنه‌ها

نقاره :گرد آوری مردم، هنگام جنگ، شادی

کرنا ( نی بزرگ): جنگ، گرد آوری جمعیت

شیپور: نبرد، همراه سنج ایجاد هیجان می‌کند.

سنج :به هنگام جنگ و نبرد

بوق : برای جمع کردن مردم، تقطیع و تعویض صحنه

نی: برای سوال وجواب اولیا

سرنا :هنگام جشن و سرور

قره نی: در مجالس عروسی و جشن کار برد داشت.

فلوت: بیشتر در کاشمر و یزد جهت القاء غم به کار می رود وقدرت کمی در موسیقی تعزیه دارد.

 

اصطلاحات و واژه‌های رایج در تعزیه

 

شبیه گردانی : نمایش تعزیه

شبیه : بازیگر

مقتل نویس : نویسنده ( نمایش نامه نویس )

معین البکاء : کارگردان تعزیه

ناظم البکاء: دستیار کارگردان

بانی : تهیه کننده

فرد : نسخه ومتن نمایشنامه تعزیه ( فیلم نامه یا نمایشنامه )

بچه خوان : کسی که به جای بچه ها و دو طفلان مسلم ظاهر می شود.

موالف خوان : کسی که به جای اولیا ظاهر می شود.

تعزیه مضحک : تعزیه های کمیک به نام « گوشه » مشهور است .مانند گوشه ی « شست بستن  دیو».

 

در این تعزیه‌ها هدف، تمسخر و دست انداختن دشمنان دین است.

 

قراردادهای تعزیه در نمایش

 

تعزیه نمایشی سمبلیک یا نماد گراست که در آن طراحی صحنه خلاصه و نمادین است مثلا شاخه ای نخل نماد سرزمین حجاز است.خیر وشر در تعزیه به خوبی قابل تفکیک است (لباس های سبز اولیاء و لباس قرمز اشقیا) .

 

در تعزیه  تغییر زمان و مکان در همان میدان نمایش با چرخیدن  بازیگران به دور صحنه انجام می شود و نمایش از پرده ای به پرده ی دیگر این گونه اجرا می شود . نفش زنان را مردان جوان بازی می کنند.

 

تحریر کردن : موافق خوان‌ها یا همان اولیا، گفت‌وگو های خود را با آواز ودر یک دستگاه مشخص موسیقی می خوانند که به ان « تحریر کردن » می‌گویند.

 

اشتلم خوانی: مخالف خوان‌ها یا اشقیا فقط با صدای بلند می خوانند که به آن « اشتلم خوانی » می گویند (به سخنان فریاد گونه وبریده بریده اشقیا در شرح پهلوانی خود اشتلم خوانی یا پهلوان خوانی می گویند.)

 

چاووشی چیست؟

 

به نوحه ها وروضه هایی که با موضوع کربلا قبل ازتعزیه اجرا می شود

«چاووشی» می گویند.

 

موسیقی در تعزیه به جهت مقدمه و توصیف ، تقطیع صحنه‌ها، موسیقی گفتارها و مکالمه ها به کار می رود. رهبر نوازندگان را معین البکاء (کارگردان) می‌گویند.

 

طبل : جنگ و جشن وسرور در خیمه اشقیا

دهل : تعویض صحنه‌ها

نقاره :گرد آوری مردم، هنگام جنگ، شادی

کرنا ( نی بزرگ): جنگ، گرد آوری جمعیت

شیپور: نبرد، همراه سنج ایجاد هیجان می‌کند.

سنج :به هنگام جنگ و نبرد

بوق : برای جمع کردن مردم، تقطیع و تعویض صحنه

نی: برای سوال وجواب اولیا

سرنا :هنگام جشن و سرور

قره نی: در مجالس عروسی و جشن کار برد داشت.

فلوت: بیشتر در کاشمر و یزد جهت القاء غم به کار می رود وقدرت کمی در موسیقی تعزیه دارد.

 

اصطلاحات و واژه‌های رایج در تعزیه

 

شبیه گردانی : نمایش تعزیه

شبیه : بازیگر

مقتل نویس : نویسنده ( نمایش نامه نویس )

معین البکاء : کارگردان تعزیه

ناظم البکاء: دستیار کارگردان

بانی : تهیه کننده

فرد : نسخه ومتن نمایشنامه تعزیه ( فیلم نامه یا نمایشنامه )

بچه خوان : کسی که به جای بچه ها و دو طفلان مسلم ظاهر می شود.

موالف خوان : کسی که به جای اولیا ظاهر می شود.

تعزیه مضحک : تعزیه های کمیک به نام « گوشه » مشهور است .مانند گوشه ی « شست بستن  دیو».

 

در این تعزیه‌ها هدف، تمسخر و دست انداختن دشمنان دین است.

 

قراردادهای تعزیه در نمایش

 

تعزیه نمایشی سمبلیک یا نماد گراست که در آن طراحی صحنه خلاصه و نمادین است مثلا شاخه ای نخل نماد سرزمین حجاز است.خیر وشر در تعزیه به خوبی قابل تفکیک است (لباس های سبز اولیاء و لباس قرمز اشقیا) .

 

در تعزیه  تغییر زمان و مکان در همان میدان نمایش با چرخیدن  بازیگران به دور صحنه انجام می شود و نمایش از پرده ای به پرده ی دیگر این گونه اجرا می شود . نفش زنان را مردان جوان بازی می کنند.

 

تحریر کردن : موافق خوان‌ها یا همان اولیا، گفت‌وگو های خود را با آواز ودر یک دستگاه مشخص موسیقی می خوانند که به ان « تحریر کردن » می‌گویند.

 

اشتلم خوانی: مخالف خوان‌ها یا اشقیا فقط با صدای بلند می خوانند که به آن « اشتلم خوانی » می گویند (به سخنان فریاد گونه وبریده بریده اشقیا در شرح پهلوانی خود اشتلم خوانی یا پهلوان خوانی می گویند.)

 

چاووشی چیست؟

 

به نوحه ها وروضه هایی که با موضوع کربلا قبل ازتعزیه اجرا می شود

«چاووشی» می گویند.

 

موسیقی در تعزیه به جهت مقدمه و توصیف ، تقطیع صحنه‌ها، موسیقی گفتارها و مکالمه ها به کار می رود. رهبر نوازندگان را معین البکاء (کارگردان) می‌گویند.

 

طبل : جنگ و جشن وسرور در خیمه اشقیا

دهل : تعویض صحنه‌ها

نقاره :گرد آوری مردم، هنگام جنگ، شادی

کرنا ( نی بزرگ): جنگ، گرد آوری جمعیت

شیپور: نبرد، همراه سنج ایجاد هیجان می‌کند.

سنج :به هنگام جنگ و نبرد

بوق : برای جمع کردن مردم، تقطیع و تعویض صحنه

نی: برای سوال وجواب اولیا

سرنا :هنگام جشن و سرور

قره نی: در مجالس عروسی و جشن کار برد داشت.

فلوت: بیشتر در کاشمر و یزد جهت القاء غم به کار می رود وقدرت کمی در موسیقی تعزیه دارد.

 

اصطلاحات و واژه‌های رایج در تعزیه

 

شبیه گردانی : نمایش تعزیه

شبیه : بازیگر

مقتل نویس : نویسنده ( نمایش نامه نویس )

معین البکاء : کارگردان تعزیه

ناظم البکاء: دستیار کارگردان

بانی : تهیه کننده

فرد : نسخه ومتن نمایشنامه تعزیه ( فیلم نامه یا نمایشنامه )

بچه خوان : کسی که به جای بچه ها و دو طفلان مسلم ظاهر می شود.

موالف خوان : کسی که به جای اولیا ظاهر می شود.

تعزیه مضحک : تعزیه های کمیک به نام « گوشه » مشهور است .مانند گوشه ی « شست بستن  دیو».

 

در این تعزیه‌ها هدف، تمسخر و دست انداختن دشمنان دین است.

 

قراردادهای تعزیه در نمایش

 

تعزیه نمایشی سمبلیک یا نماد گراست که در آن طراحی صحنه خلاصه و نمادین است مثلا شاخه ای نخل نماد سرزمین حجاز است.خیر وشر در تعزیه به خوبی قابل تفکیک است (لباس های سبز اولیاء و لباس قرمز اشقیا) .

 

در تعزیه  تغییر زمان و مکان در همان میدان نمایش با چرخیدن  بازیگران به دور صحنه انجام می شود و نمایش از پرده ای به پرده ی دیگر این گونه اجرا می شود . نفش زنان را مردان جوان بازی می کنند.

 

تحریر کردن : موافق خوان‌ها یا همان اولیا، گفت‌وگو های خود را با آواز ودر یک دستگاه مشخص موسیقی می خوانند که به ان « تحریر کردن » می‌گویند.

 

اشتلم خوانی: مخالف خوان‌ها یا اشقیا فقط با صدای بلند می خوانند که به آن « اشتلم خوانی » می گویند (به سخنان فریاد گونه وبریده بریده اشقیا در شرح پهلوانی خود اشتلم خوانی یا پهلوان خوانی می گویند.)

 

چاووشی چیست؟

 

به نوحه ها وروضه هایی که با موضوع کربلا قبل ازتعزیه اجرا می شود

«چاووشی» می گویند.

 

موسیقی در تعزیه به جهت مقدمه و توصیف ، تقطیع صحنه‌ها، موسیقی گفتارها و مکالمه ها به کار می رود. رهبر نوازندگان را معین البکاء (کارگردان) می‌گویند.

 

طبل : جنگ و جشن وسرور در خیمه اشقیا

دهل : تعویض صحنه‌ها

نقاره :گرد آوری مردم، هنگام جنگ، شادی

کرنا ( نی بزرگ): جنگ، گرد آوری جمعیت

شیپور: نبرد، همراه سنج ایجاد هیجان می‌کند.

سنج :به هنگام جنگ و نبرد

بوق : برای جمع کردن مردم، تقطیع و تعویض صحنه

نی: برای سوال وجواب اولیا

سرنا :هنگام جشن و سرور

قره نی: در مجالس عروسی و جشن کار برد داشت.

فلوت: بیشتر در کاشمر و یزد جهت القاء غم به کار می رود وقدرت کمی در موسیقی تعزیه دارد.

 

اصطلاحات و واژه‌های رایج در تعزیه

 

شبیه گردانی : نمایش تعزیه

شبیه : بازیگر

مقتل نویس : نویسنده ( نمایش نامه نویس )

معین البکاء : کارگردان تعزیه

ناظم البکاء: دستیار کارگردان

بانی : تهیه کننده

فرد : نسخه ومتن نمایشنامه تعزیه ( فیلم نامه یا نمایشنامه )

بچه خوان : کسی که به جای بچه ها و دو طفلان مسلم ظاهر می شود.

موالف خوان : کسی که به جای اولیا ظاهر می شود.

تعزیه مضحک : تعزیه های کمیک به نام « گوشه » مشهور است .مانند گوشه ی « شست بستن  دیو».

 

در این تعزیه‌ها هدف، تمسخر و دست انداختن دشمنان دین است.

+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و نهم تیر ۱۴۰۱ساعت 10:3  توسط حسین مرادزاده عزیزآبادی  | 

حسین مرادزاده عزیزآبادی:

هنرشبیه خوانی وتعزیه خوانی کاملترین است چون تلفیقی ازچندهنراست.

جامع ترین است چون چند هنر رادرخود جمع کرده است.

+ نوشته شده در  یکشنبه دوازدهم تیر ۱۴۰۱ساعت 16:22  توسط حسین مرادزاده عزیزآبادی  | 

دیدگاه حسین مرادزاده عزیزآبادی نسبت به هنر شبیه خوانی:

ازنظرحسین مرادزاده هنرشبیه خوانی که یکی ازسنتهای مذهبی دیرینه دربین مردم ایران میباشد یکی ازکاملترین وجامع ترین هنرها میباشد زیرا این هنر تلفیقی است از خوانندگی وآواز خوانی-بازیگری وتئاتر-موسیقی -ورزش وقدرت بدنی -سوارکاری وشمشیربازی وغیره

+ نوشته شده در  یکشنبه دوازدهم تیر ۱۴۰۱ساعت 16:19  توسط حسین مرادزاده عزیزآبادی  | 

حسین مرادزاده هنرتعزیه خوانی راکاملترین هنر میداند

زیراتعزیه خوانی وشبیه خوانی تلفیقی است از:آوازخوانی-موسیقی-بازیگری وغیره

+ نوشته شده در  یکشنبه دوازدهم تیر ۱۴۰۱ساعت 16:13  توسط حسین مرادزاده عزیزآبادی  | 

هست از:هنرهای:آوازخوانی-تئاتر-موسیقی-قدرت بدنی وسوارکاری وغیره;
آواز:همانطورکه یک خواننده بایستی تمام فنون ورشهای صداسازی وبهداشت صدا وتقویت صدارا آموزش ببیند وتمرین کند یک تعزیه خوان نیزبایستی تمامی این فنون را آموزش ببیند.تابتواندصدای مطلوبی ازخودارائه دهد تاتاثیرمناسبی رادرمستمعین ایجادکند.
تئاتر:همانطورکه یک بازیگرتئاتر بایستی دوره های مناسب بازیگری راببیند یک تعزیه خوان خوب نیز بایستی حداقل یک علم اجمالی به بازیگری داشته باشد تابتواند همزمان با
خواندن وادای کلمات حرکات مناسبی راازخودارائه دهد ونسبت به نقشی که اجرا میکند بتواند حس آن نقش رادرخودبوجود آورد والا داشتن صدای خوب به تنهایی نمیتواند مثمرثمرباشد ونمیتواند مستمعین را تحت تاثیر آن نقش قراردهد.
موسیقی :همچنانکه یک  نوازنده (تار-سه تاروسنتوروغیره
)بایستی دستگاه های موسیقی رابشناسد یک تعزیه خوان که میخواهد خوانندگی کند بایستی تلاش کند دستگاههای موسیقی راآموزش ببیند ویا حداقل سعی کندعلم اجمالی نسبت به شناخت دستگاههای اصلی موسیقی داشته باشد .
قدرت بدنی:یک ورزشکار درهررشته ای که فعالیت کند باستی برای موفقیت حتماروی قدرت بدنی خودکارکند تادرطول انجام مسابقات خود ازلحاظ بدنی کم نیاورد یک تعزیه خوان که میخواهد بالغ بردوساعت درمیدان تعزیه اجرای نقش نماید وهمچنین گاها لازم میشود که شمشیربازی کند ویاحرکاتی رابایدانجام دهدکه لازم است ازقدرت بدنی بالایی برخوردارباشدو این جزباتمرین حرکات ورزشی مطلوب میسر نخواهد بود.
سوارکاری: اصولاتعزیه های امروزی بدون داشتن اسب درمجلس برای بینندگان چندان جذابیتی نخواهد داشت واصولا خیلی ازنقش های تعزیه خوانی روی اسب اجرا می شودلذا لازم است یک تعزیه خوان آداب واصول سوارکاری را هم آموزش ببیند که خدای ناکرده بعلت عدم مهارت وتوانایی دراسب سواری موجب آسیب رساندن به خود یا افرادی که دور مجلس تعزیه نشستند نشود.
لذاباتوجه به دلایل ذکرشده فوق بنده اعتقاددارم که هنر تعزیه خوانی کاملترین هنرمیباشد.
ویک تعزیه خوان اگربخواهددراین هنرموفق باشد بایستی حتما موارد ذکرشده را آموزش ببیند تابتواند رضایت مستمعین واهلبیت علیهم السلام را فراهم نماید.
ومن ا...توفیق(حسین مرادزاده عزیزآبادی دوازدهم تیرماه یکهزاروچهارصدویک مصادف باسوم ذی الحجه1443)
 

+ نوشته شده در  یکشنبه دوازدهم تیر ۱۴۰۱ساعت 16:5  توسط حسین مرادزاده عزیزآبادی  |